Under de senaste åren har hälsotrenden fullkomligt exploderat och något som det talas allt mer om är spirulina. Här tar vi upp det du behöver veta om den näringsrika mikroalgen och varför du ska addera spirulina i din kost för att boosta kroppen.

Vad är Spirulina?

spirulina

Spirulina finns både i pulver- och kapselform

Spirulina är namnet på ett släkte med så spiralformade och trådlika cyanobakterier – i dag är bakterierna formellt klassade som blågröna mikroalger. I takt med att spirulina har erhållit titeln ”supermat” i länder runt om i världen under de senaste decennierna har man börjat odla den blågröna mikroalgen mer eller mindre överallt. Och det finns flera skäl till att spirulina har blivit så efterfrågat och populärt inom hälsoindustrin i dag. Spirulina är otroligt näringsrikt och ger kroppen en rejäl boost med sitt innehåll.

Några livsmedel som spirulina kan jämföras med:

  • Spirulina innehåller 180 procent mer kalcium än mjölk.
  • Spirulina innehåller 670 procent mer protein än tofu.
  • Spirulina innehåller 3100 procent mer betakaroten än morötter.
  • Spirulina innehåller 5100 procent mer järn än spenat.

Liksom många andra livsmedel som klassas som ”supermat” i dagens samhälle har spirulina en lång historia bakom sig och är knappast någon nyhet egentligen. Just med anledning av sitt höga näringsvärde har algen varit en naturlig del i kosten hos människor i olika delar av världen sedan urminnes tider. Det gäller exempelvis aztekerna i Mexiko men även i olika områden i olika länder Afrika. På den tiden kunde mikroalgen spirulina skördas vid ytan i mindre sjöar och dammar där den växte likt en matta. Därefter torkade man algen i solen och delade den i mindre bitar för att kunna äta den.

Året var 1827 då Turpin isolerade spirulina och sedan dess har algen återfunnits i andra miljöer också så som i träsk, sötvatten, havsvatten, jord och så vidare. Den här organismen har helt enkelt lyckats anpassa sig väl efter naturens förutsättningar.

Våra tre bästa tips på Spirulinatillskott!

Spirulina EKO (pulver)

  • spirulina-eko
    • Mest värde för pengarna!
    • Ekologiskt odlat & lång hållbarhet.
    • Nästan uteslutande goda kundrecensioner.
  • Pris: 129 kr
    Mängd: 200 gram

Spirlina EKO (kapslar)

  • spirulina-kapslar
    • Bästa spirulinakapslarna!
    • Certifierade med ekologisk märkning.
    • Gjord med vegetabiliska kapslar.
  • Pris: 179 kr
    Mängd: 200 kapslar

Spirulina Holistic

  • spirulina-holistic
    • Svensktillverkade!
    • Håller hög kvalité.
    • Smidig påse som inte tar plats.
  • Pris: 179 kr
    Mängd: 250 kapslar

Goda anledningar att äta spirulina

Det finns många goda skäl till varför du ska få in spirulina som en del i kosten om du vill leva ett hälsosamt liv. Här är några av anledningarna:

  • Har en utrensande verkan – Enligt forskning som har gjorts har det framkommit att spirulina har en inflammationsdämpande effekt i människans kropp. Detta sägs främst bero på fykocyaninerna i algen som är ett blågrönt pigment som bär på väldigt antioxiderande egenskaper. Tack vare fykocyaninerna som spirulina innehåller bidrar intag av algen till att smärta och inflammationer lindras. Likaså hjälper spirulina till att rensa kroppen på tungmetaller samtidigt som den skyddar både dina nervceller och din lever.
  • Rik på vitaminer – Spirulina kan med all rätt kallas för en riktig vitaminbomb. Den blågröna mikroalgen är rik på flera av de vanligaste vitaminerna – i synnerhet vitamin B2 och vitamin B12. Även folsyra finns det gott om. Detta i sin tur gör att spirulina är ett särskilt bra val för personer som är vegetarianer och veganer. I övrigt är algen också en källa till vitaminerna C och E samt betakaroten, fettsyror och antioxidanter.
  • Hög halt av mineraler – Ännu ett bevis på näringsinnehållet i spirulina går att se på de höga halterna av mineraler som finns i algen som bland annat stärker immunförsvaret. Andra mineraler som finns i stora mängder i spirulina är magnesium, kalium, kalcium, natrium, fosfor, krom, zink, selen, jod och järn.
  • Gynnar tarmfloran – Spirulina innehåller mycket klorofyll vilket bidrar med antiinflammatoriska egenskaper. Klorofyll är också nyttigt för tarmfloran samtidigt som det verkar avgiftande. Dosen med vitamin K hjälper även blodet att koagulera.
  • Nyttigt för diabetiker – Personer som lider av diabetes typ 1 och 2 bör addera spirulina till kosten. Diabetiker har nämligen svårt att göra om omega-6-fettsyror till GLA. Med en dos på 5 gram spirulina per dag får en diabetiker i sig 67 värdefulla milligram GLA.
  • Hjälper till vid PMS – Spirulina har lättsmälta cellulosaväggar vilket i sin tur innebär att vi har väldigt lätt att komma åt dess näringsämnen. Omega-6-fettsyran GLA som finns i algen bidrar också smärtdämpande i brösten och hjälper även till att motverka PMS. Spirulina är också en hjälp mot både torr hud och eksem.
  • Har en aptitdämpande verkan – När du får i dig spirulina stabiliseras ditt blodsocker och tack vare aminosyran fenylalanin kommer du inte känna dig lika hungrig. Genom att äta en dos spirulina en timme eller en halvtimme innan en måltid ger du energin en skjuts samtidigt som du känner dig mer mätt.

Att tänka på vid intag av spirulina

I och med att spirulina är otroligt fullpackat med nyttigheter gäller det att vara lite försiktig med intaget i början. Du kan drabbas av bland annat illamående, huvudvärk och till och med abstinensreaktioner till följd av algens avgiftande och renande verkan. Har du inte provat spirulina tidigare kan det vara bra att börja med så lite som en halv tesked och därefter öka intaget lite i taget – upp till en matsked. Den rekommenderade dagliga dosen som anges på förpackningen bör inte överskridas. Skulle du känna av någon reaktion när du har börjat med spirulina kan du antingen minska dosen något eller ta en paus innan du börjar igen.

Det finns även grupper med personer som bör se över intaget av spirulina. Personer som måste äta vissa läkemedel bör rådgöra med sin läkare innan intag av spirulina. Det gäller bland annat de som äter blodförtunnande medicin och ämnesomsättningsreglerande medel. Näringsvärdet och den renande effekten som spirulina bidrar med i kroppen kan nämligen påverka medicinens effekt. Även kvinnor som är gravida eller ammar bör avstå från spirulina av samma anledning.

I kosttillskott

Du kan köpa spirulina i främst två former av kosttillskott i dag – du kan välja mellan pulver och kapslar. Om du köper spirulina i kapselform går du efter den rekommenderade dosen som anges på burken tillsammans med exempelvis vatten eller en smoothie. Tänk på att citrusdrycker kan hämma absorptionen och för bästa effekt bör du inta kapseln på fastande mage. Väljer du i stället spirulina i pulverform kan du använda algen på olika sätt – de flesta adderar pulvret i sin smoothie men det går till exempel också bra att blanda in spirulinapulver i gröten på morgonen. På nätet hittar du även recept på nyttigt godis som innehåller spirulina som du kan prova!